OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
DINOSAUR JR. pre mňa boli dlho len menom; v čase ich rozpadu v roku 1997 som určite viac počúval skupiny, ktoré J Mascis a spol. ovplyvnili, než ich samých. Comebackový album „Beyond“ je prvým od roku 1988 v pôvodnej zostave J Mascis/Lou Barlow/Murph. Ako znejú títo pionieri alternatívneho rocku dnes?
V zlatých časoch v prvej polovici 90´s vydávali DINOSAUR JR. – rovnako ako THE MELVINS či UNSANE – svoje albumy na major labeli a neviedlo sa im zle. Aktuálne CD vyšlo na pôvodne bluesovej značke Fat Possum Records a je to do istej miery symbolický fakt: „Beyond“ síce znie tradične, ale nie rádiovo, dospelo, ale nie preprodukovane a umelo. Ide o nahrávku, ktorú docenia pamätníci začiatku deväťdesiatych rokov: unavený spev J Mascisa znie ako hlas Jima Reida z THE JESUS AND THE MARY CHAIN (kde je im koniec?), niekdajších kolegov z labelu Bianco Y Negro a parťákov na americkom turné z roku 1992 po boku BLUR a MY BLOODY VALENTINE. Zdá sa to tak dávno!
Je to skutočne história: „Beyond“ mi silne pripomenul zrážku Neila Younga a PEARL JAM na nedocenenom albume „Mirrorball“ (1995), čerpajúcom z hudobnej pamäte veterána Younga rovnako ako z ozvien grungeovej mladosti PEARL JAM (ktorí časom akoby dospeli tam, kde sa ich idoly nachádzali v dobe, keď vedderovci začínali). Bolo by naivne neslušné čakať od DINOSAUR JR. posúvanie (akéhokoľvek) žánru dopredu – „Beyond“ je uvoľnený a „múdry“ album bez kŕčov a hlúpych miest. Pre „mladšieho dinosaura“ typické rozškrípané sóla a zvukové novátorstvo sa stalo štandardom nie dnes, ale včera – a práve teraz je príjemné vrátiť sa späť, oddýchnuť si od sústavných snáh testovať pevnosť hraníc všetkých možných a mysliteľných hudobných parametrov.
Čo však z „Beyond“ robí skutočne zaujímavý počin je to, ako šikovne sa J Mascis (v deviatich prípadoch) a Barlow (v zostávajúcich dvoch) vyrovnali so „songwriterskými“ povinnosťami. Celý album – stopážou, počtom piesní aj ich štruktúrou – je „klasikou“ v pravom slova zmysle, no nedá sa povedať, že by sa DINOSAUR JR. uchyľovali ku klišé, stopy zápasu so skladateľskou bezradnosťou nenájdete. Úvodnú, energickú „Almost Ready“ nasleduje uvoľnene zvonivá „Crumble“, „Pick Me Up“ opäť decentne prišliapne plyn – všetky skladby na seba nadväzujú rozpoznateľným rukopisom, smerujú priamo vpred štýlom sloha-refrén-sólo a znova (je to tak ľahké!). Drobné rozdiely v tempe a nálade sú tým sprvu ťažko badateľným faktorom, ktorý z „Beyond“ robí nenápadnú, ale postupom času až prekvapivo silnú a (neprekvapivo) vyzretú dosku.
Zmysluplné retro - svieži návrat k vlastnej, dvadsať rokov starej histórii.
8 / 10
J Mascis
- gitara, spev
Lou Barlow
- basgitara, spev
Murph
- bicie
1. Almost Ready
2. Crumble
3. Pick Me Up
4. Back To Your Heart
5. This Is All I Came To Do
6. Been There All Time
7. It's Me
8. We're Not Alone
9. I Got Lost
10. Lightning Bulb
11. What If I Knew
Beyond (2007)
Hand It Over (1997)
Dinosaur (1995)
Without A Sound (1994)
Where You Been (1993)
Green Mind (1991)
Bug (1988)
You're Living All Over Me (1987)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Fat Possum Records
Stopáž: 49:33
Produkce: J Mascis
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.